Wat herinnert u zich nog uit uw kleutertijd? Voor de meeste van ons is het al een poosje geleden, maar het is een interessante vraag om eens over na te denken. Weet u nog hoe uw juf of meester heet? Welke gebeurtenissen hebben indruk gemaakt? En bovenal, welke lessen heeft u onthouden?
Herinneringen vervagen, zeker naarmate de jaren verstrijken. We kunnen immers niet alles onthouden. Maar probeer eens diep te graven naar uw kleutertijd en vraag uzelf; wat weet ik nog?
We stelden dezelfde vraag aan een aantal twintigers. Zij kwamen niet veel verder dan de kaboutertochten, een excursie naar een speeltuin in het bos en de spelletjes die ze speelden op het schoolplein.
Al met al een interessant onderwerp dus. Want als kleuterleerkracht doe je er alles aan om op creatieve wijze de kinderen wat bij te brengen. We spraken met juf Diane, die ons een aantal leuke voorbeelden gaf van creatieve kleuterlessen, waardoor de kinderen in de bovenbouw haar nog steeds herinnerden.
“Elk jaar creëer ik in mijn kleuterklas een sloophoek. De kinderen krijgen een brilletje op en mogen bepaalde dingen slopen. Dat vinden ze echt hartstikke leuk om te doen. Laatst kreeg ik een aantal kinderen van groep 8 even in de klas. Ze vroegen; “Ach juf, heeft u die sloophoek nog? Mogen wij daar alstublieft even mee spelen?” Dus ik heb ze een brilletje opgezet en hun gang laten gaan.”
Juf Diane vertelt trots dat haar leerlingen dit soort ‘lessen’ dus zodanig leuk vinden dat ze een diepe indruk achterlaten. “Dit soort dingen onthouden ze dus, voor de rest weten ze vaak niet meer wat er zich in de klas afspeelde.”
Bij Juf Diane in de klas werken ze ook regelmatig in projecten. Zo vertelt ze over het project ‘De koffer van Meester Jan’. “Elke twee jaar voeren we dit project uit, zodat alle kleutergroepen een keer geweest zijn. We hebben dan een oude koffer in de klas met allemaal spulletjes van vroeger. Meestal regel ik dan nog weer meer oude spulletjes. Twee weken lang hebben we het dan over deze spulletjes en zoeken we uit waar ze voor dienen. Uiteindelijk nemen we de kinderen dan mee naar het streekmuseum hier in de buurt. Daar mogen ze dan op een ouderwetse manier wassen in de waterput, een kijkje nemen bij de bijen, mochten ze zelf een draadje draaien op een spinnenwiel en nog veel meer.”
Door in thema’s te werken en de kinderen actief mee te laten doen tijdens bepaalde activiteiten die bij het thema horen, leren de kinderen meer en onthouden ze het achteraf vaak beter.
Heeft u inmiddels al achterhaald wat u nog weet van uw kleutertijd? Laat het weten in een reactie! Zo kunnen we elkaar weer op leuke en actieve les ideeën brengen!
redactie@wsk-kleuteronderwijs.nl
lidaboonstra@wsk-kleuteronderwijs.nl
CAB
gepubliceerd: WSK-kleuteronderwijs.nl