In de artikelen van de afgelopen weken hebben we al meerdere keren kleuterleerkrachten aan het woord gelaten die graag hun verhaal kwijt wilden over het huidige kleuteronderwijs. Zowel inspirerende verhalen als ontevredenheden passeerde de revue.
Afgelopen week spraken we juf Marianne. Ook zij heeft in haar loopbaan als invalleerkracht, van voornamelijk lange duur, genoeg meegemaakt om een boek over te kunnen schrijven. Een aantal van deze ervaringen deelde ze maar al te graag met ons. Waarom? Omdat we als kleuterleerkrachten ons openlijker moeten uitspreken over wat ons precies dwars zit.
Verkeerde lijntjes
Dat er aan het huidige kleuteronderwijs het één en ander mankeert is volgens juf Marianne een understatement. Zo worden kinderen veel te vroeg geconfronteerd met werkboekjes, maken ze Cito-Toetsen en spenderen de kinderen te veel tijd achter de schermpjes. “Op de school waar ik nu inval werken de kinderen in groep 1-2 uit werkboekjes. Dan vraag ik mezelf echt af, waarom doen jullie dit? Het gros van deze kinderen is daar nog helemaal niet aan toe.” Als juf Marianne hier op school navraag naar doet, krijgt ze een antwoord in de trant van; ‘Dan hebben ze het maar vast gezien..’. “In mijn opinie is dit echt helemaal de verkeerde aanpak. Op deze manier leggen de kinderen in hun hersenen, omdat ze er nog niet aan toe zijn, misschien wel compleet verkeerde lijntjes. Als ze het dan daadwerkelijk in groep 3 moeten gaan leren, moeten ze eerst die foute lijntjes ontbinden voordat de juiste gelegd kunnen worden.”
Ik denk dat er mee ga stoppen.
Het huidige kleuteronderwijs is niet alleen voor de kleuters nadelig, maar volgens juf Marianne is het voor de leerkrachten ook niet altijd een feest. Zo kent ze nog een collega, die net als haar als invalleerkracht werkt, met wie ze regelmatig de huidige ‘te nemen heuvels’ in de klas bespreekt. “Laatst zei ze tegen mij; ‘Ik denk dat ik er mee ga stoppen’. Ze had de laatste tijd zoveel brutale woorden gekregen, van kleuters notabene, die volgens haar absoluut niet bij de leeftijd passen. Of het nou opvoedingsproblemen waren of niet, kleuters worden steeds brutaler.” Ook hebben juf Marianne en haar collega genoeg van de bomvolle klassen, waarin de klassenruimtes steeds kleiner worden en de kinderklassen groter. “Waarom hebben we het met z’n alle toegelaten dat kleuters dezelfde vierkante meters aan ruimte krijgen als de groepen 4 t/m 8? Met steeds meer kinderen in relatief kleineren lokalen, is er ook meer ruimte voor irritaties.” Volgens juf Marianne zijn er ook zeker wel scholen die wel omarmen wat de WSK onderschrijft: “Maar die zijn wel met een speld in een hooiberg te vinden.”
We zijn een beetje te bang
Wanneer juf Marianne haar ervaringen en/of irritaties deelt met haar medekleuterleerkrachten op verschillende scholen, krijgt ze over het algemeen veel steun. Toch valt haar op, dat wanneer het er op aankomt, er amper over gesproken wordt. “Ik merk dan als invalkracht tijdens vergaderingen dat er helemaal niet over deze onderwerpen gesproken wordt en als je er zelf over begint valt niemand je bij. Vervolgens worden de Cito-Toetsen bij de kleuters braaf afgenomen.” Wanneer we haar vragen waar dat zwijgen vandaan komt antwoord ze; “Ik denk dat de meeste leerkrachten wat angstig zijn om zich hierover uit te spreken. Het is ook nogal wat om je zo uit te spreken tegenover je directeur of de gebruikte methode. Zeker als anderen je niet bijstaan. Veel mensen zijn bang voor hun baan. Bovendien kan het leven je op school behoorlijk zuur worden gemaakt als je een grote mond hebt.” Hoewel juf Marianne heel goed begrijpt dat het een moeilijk onderwerp is, pleit ze er toch voor dat er openlijker over gepraat moet worden. “Het is belangrijk dat meer mensen hun stem laten horen en hun irritaties en onvrede uitspreken over het kleuteronderwijs.” Samen staan we immers sterker!
We zijn nooit te oud om te leren. Zeker niet als we onze lessen kunnen overdragen van kleuterjuf tot kleutermeester en andersom! Wij zijn altijd op zoek naar meer meningen, verhalen en ervaringen uit/over het kleuteronderwijs. Bent u een kleuterleerkracht, (groot)ouder, oud leerling etc. en wilt u uw mening over de kleuters graag laten horen? Stuur ons dan een mailtje (lidaboonstra@wsk-kleuteronderwijs.nl) of persoonlijk bericht (facebook) of bel 085-0041418 en wie weet vertolken wij uw mening binnenkort op onze website en op social media.
CAB
gepubliceerd: WSK-kleuteronderwijs.nl